Teelt, snoei en verzorging van fruitbomen, druiven, kleinfruit, noten en bijzondere fruitsoorten. Bijzondere tomaten. Volgtip: www.fruitabc.be

maandag 5 juli 2010

Zomerstekken van kiwibes/kiwiberry (Actinidia arguta).




Kiwibessen zijn eenvoudig te vermeerderen door zomerstekken (scheutstekken).
Zowel hielstekken als gewone stekken zijn te gebruiken. Gebruik bij voorkeur hielstekken, deze geven een betere beworteling.
Kruidachtige stekken kunnen in juli gestekt worden (= zomerstekken). De steklengte is 8-12 cm en de onderste bladeren worden verwijderd (1/3 tot ½ ontbladeren). Een te groot blad bovenaan mag ook gehalveerd worden.
Plaats de stekken in vochtige stekgrond, druk lichtjes aan en zet ze in een omgeving waarbij ze niet uitdrogen. Scherm af tegen te felle zon en hou de temperatuur op 12 tot 20°C.
Meer lezen over het vermeerderen van planten door zomerstekken/scheutstekken.
Stekken genomen in juli en augustus bewortelen het snelste en geven de meeste wortels. In de maanden oktober, november en februari is stekken ook nog mogelijk, maar de beworteling is wisselvallig en traag. Zie stekkalender fruitsoorten.

Twee keer per maand fruitnieuwtjes ivm praktische werkzaamheden ontvangen? Schrijf je hier in voor de Fruit-ABC nieuwsbrief.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Guy,

    Gaat dat ook met de gewone kiwi?

    Ik heb deze winter het snoeimateriaal in potten gezet om te stekken. Maar er komen wel blaadjes maar geen wortels, nu las ik ergens dat het ook heel moeilijk is om ze te stekken. Ik heb me er op vekeken, ik dacht het gaat net zo makkelijk als met de druif. Niet dus!!
    Maar er is nog niks verloren...ik heb de oude plant nog staan! Dus ik kan nog nieuwe nemen.
    En die temperatuur...dat lukt niet!!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thea,
    Neen met de gewone kiwi gaat dat niet of slechts moeilijk!
    De gewone kiwi kan je afleggen, zaaien en oculeren.
    De kiwibes wortelt redelijk gemakkelijk.
    Wat is het probleem met de temperatuur?

    Mvg,
    Guy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 12 tot 20 graden dat kon de afgelopen week echt niet!!!!

    Het was bij ons wel 38 graden.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb deze zomer meerdere kiwibes rassen gestekt en ook 1 kiwi 'Jenny'. allen zijn gelukt.
    Ik neem een plastiek waterfles , snij er de kop af. vul die met 10cm aarde , steek de stek er in , bevochtig goed , en maak de fles weer dicht.
    Op deze manier blijft het vocht er in , en moet je er nauwelijks naar omkijken. Ik zet die achter het raam ,lekker warm in de zon. 4 tot 5 weken later zie je de wortels verschijnelijk tegen de kant van de fles , dan zijn er voldoende wortels aan om te verplanten. Ik snij de fles dan kapot om de aardkluit niet te beschadigen en ze het geheel in een bloempot.

    Guy schrijft hierboven beschermen tegen de zon , dat doe ik dus niet , maar doordat het een soort serre is wat ik maak , bedampt die fles helemaal , en kan er vanzelf al geen direct zonlicht op de plant , en kan hij ook niet uitdrogen want de waterdruppels vallen telkens naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel interessant Franky! In welke maand heb je dat werkje gedaan?
      Ik ga dat ook eens uitproberen.
      Bedankt voor uw heel nuttige commentaar!

      Verwijderen
  5. Guy,
    Sorry voor het late antwoord , had uw vraag niet gezien denk ik.
    De eerste had ik in juni gestekt , maar ook in juli en in augustus heb ik er nog gedaan , en die zijn ook gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Franky,
    Bedankt voor de nuttige informatie Franky! Het loont zeker de moeite om dat ook eens te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter stekken nemen van kiwibessen lukt zeker. Ik doe gewoon stekgrond in klein potje, stekje ( onderkant wat bast afkrabben,verwonden) dan stekpoeder. potje+stekgrond goed nat maken. in de natte stekgrond gaatje prikken, stekje met stekpoeder inzetten. Dan snij ik de helft van waterflesje eraf ( gebruik het gedeelde met dop, kan je achteraf dopje afdraaien voor wat verluchting) gewoon op een warme plaats , volle zon zou ik toch ook niet doen hoor, achter glas kan het zelf in de winter behoorlijk warm/fel worden voor de jonge scheuten.

      Verwijderen